EXPERIENCE OF RECONSTRUCTION OF HUNGARIAN MEN'S CEREMONIAL COSTUME AND HORSE HARNESS OF THE GREAT HUNGARY PERIOD (ON THE BASIS OF FINE ARTS AND ARCHEOLOGICAL SOURCES)

Authors

  • Konstantin A. Rudenko Kazan State Institute of Culture. Orenburgsky Trakt St., 3, Kazan, 420059, Russian Federation

Keywords:

archaeology, Great Hungary, Great Moravia, Khazars, Urals, Volga, medieval art

Abstract

The article is dedicated to the reconstruction of a medieval Hungarian men's costume on the basis of a comprehensive analysis of graphic materials and archaeological data. This fills the gap in the study of the early medieval Hungarian costume of the “Great Hungary” period, as it has primarily focused on women's clothing and jewelry. The source of reconstruction materials were steel products from the Ural-Hungarian Center of Artistic Metal featuring the image of a rider with a bird of prey - the so-called “falconer” (Fig. 3-2; 4; 5-6). The author is convinced that despite the fact that this plot is widely spread, the images of a hunter with a falcon or
eagle is most characteristic of the 9th century and associated with the East-European steppes. The drawings on the products of the Urolo-Hungarian Center and the data obtained from the excavations of the 9th and early 10th century burial grounds in Tatarstan and Bashkortostan suggest that men's ceremonial Hungarian costume (outerwear) included a long caftan, a waist belt, boots, and headwear. The headwear was a low cap with a round top sewn from fur skins and fabrics, or a cloth (felt) cap with a semicircular top and rolled up flaps. The kaftan was double-breasted and decorated with a silk lining along the hem and sleeves. The boots feature a
complex design pattern with a soft sole, no heels and high top (Fig.5). The weapons included a saber or quiver. The horse harness consisted of a bridle with psalia, a saddle with stirrups, belts decorated with overlays and round or heart-shaped decorative pendants.

References

Артамонов М.И. История хазар. Л.: Изд-во Гос. Эрмитажа, 1962. 523 с.

Банк В.А. Прикладное искусство Византии IX-XII вв. Очерки. М.: Наука. Гл. ред. восточн. лит-ры, 1978. 202 с.

Богачев А.В., Французов Д.А. Костюм праболгар Среднего Поволжья: конец VII − начало Х в. Самара: СГТУ, 2012. 350 с.

Второй Международный Мадьярский симпозиум (Челябинск, Щадринск, 13−15 августа, 2013 г.): сб. науч. тр. / отв. ред. С. Г. Боталов, Н. О. Иванова. Челябинск: Рифей, 2013. 256 с.

Генинг В.Ф. Древнеудмуртский могильник Мыдлань-шай / Вопросы археологии Урала Вып. 3. / Труды Удмуртской археологической экспедиции. Т. 1. Свердловск: Уральский государственных университет, 1962. 139с.

Генинг В.Ф., Халиков А.Х. Ранние болгары на Волге (Больше-Тарханский могильник). М.: Наука, 1964. 201 с.

Дмитриев А.В. Могильник Дюрсо – эталонный памятник древностей V–IX веков // Крым, Северо-Восточное Причерноморье и Закавказье в эпоху средневековья: IV–XIII века / ред. Т.И. Макарова, С.А. Плетнева. М.: Наука, 2003. С. 200–206. Серия «Археология». Том 18(20).

Доде З.В. Костюмы персонажей Кяфарской гробницы // Аланская гробница XI века. - Ставрополь: Ставропольский гос. объед. Краевед. музей им. Г.Н. Прозрителева и Г.К. Праве, 1994. С.36-50.

Доде З.В. Средневековый костюм народов Северного Кавказа. Очерки истории. М.: Вост. лит-ра, 2001. 136 с.

Иерусалимская А.А. Мощевая Балка: необычный археологический памятник на Северокавказском шелковом пути. СПб.: Изд-во Государственного Эрмитажа, 2012. 384 с.

Кочевники Евразии на пути к Империи. Из собрания Государственного Эрмитажа. Каталог выставки. СПб: Славия, 2012. 272 с.

Казаков Е.П. Культура ранней Волжской Болгарии. М.: Наука, 1992. 335 с.

Литвинский Б.А. Горное дело и ремесло // Восточный Туркестан в древности и раннем средневековье. Архитектура. Искусство. Костюм / ред. Б.А. Литвинский. М.: Вост. лит-ра, 1995. С.7−90.

Лифанов Н.А. Рец.: Богачев А.В., Французов Д.А. Костюм праболгар Среднего Поволжья: конец VII−начало Х в. (Самара: СГТУ, 2012. 350 C.) // ПА. 2014. №2(8). С. 261−283.

Мажитов Н.А. Курганы Южного Урала VIII–XII вв. М.: Наука, 1981. 162 с.

Маршак Б.И. Согдийское серебро. Очерки по восточной торевтике. М.: Наука, 1971. 156 с.

Плетнева С.А. На славяно-хазарском пограничье (Дмитриевский археологический комплекс). М.: Наука, 1989. 288 с.

Поп И.И. От первобытной общины к государству // Краткая история Чехословакии / ред. А.Х. Клеванский, В.В. Марьина, И.И. Поп. М.: Наука, 1988. С. 5−38.

Руденко К.А. Некоторые вопросы исторической реконструкции средневекового костюма Волжской Булгарии на основе археологических материалов и ее представление в музейной экспозиции // Пензенский археологический сборник. Вып. 3 / Под ред. Г. Н. Белорыбкина. Пенза: ПИРО, 2010. С. 315–340.

Руденко К.А. Редкие находки эпохи хазарского каганата (заметки о хазарско-венгерском искусстве) // Теория и практика археологических исследований. 2016. №3 (15). С. 63–82.

Руденко К.А. Великая Венгрия и Леведия: венгры в Хазарии // Путешествие Ибн Фадлана: Волжский путь от Багдада до Булгара. Каталог выставки / Науч.ред. А. И. Торгоев, И. Р. Ахмедов М.: Изд. дом Марджани, 2016а. С. 334–338.

Смирнов Я.И. Восточное серебро. Атлас древней серебряной и золотой посуды восточного происхождения, найденной преимущественно в пределах Российской империи. Издание Имп. Археологической Комиссии ко дню 50-летия ее деятельности. СПб: Типография В. Киршбаума, [2-го февраля] 1909. 18 с., 130 табл.

Сокровища Приобъя. Западная Сибирь на торговых путях средневековья. Каталог выставки / Под ред. Н.В. Федоровой. Салехард-СПб.: Гос. Эрмитаж, 2003. 96 с.

Тишкин А.А., Горбунова Т.Г. Методика изучения снаряжения верхового коня эпохи раннего железа и средневековья: Учеб.-метод. пособие. Барнаул: Изд-во Алт. ун-та, 2004. 126 с.

Тревер К.В., Луконин В.Г. Сасанидское серебро. Собрание Государсвенного Эрмитажа. Художественная культура Ирана III − VIII веков. М.: Искусство, 1987. 157 с.

Флерова В.Е. Образы и сюжеты мифологии Хазарии. М.: Мосты культуры/Гершаим, 2001. 160 с.

Фракийское золото из Болгарии. Ожившие легенды. Каталог выставки. М.: Кучково поле, 2013. 360 с.

Яценко С.А. Костюм // Восточный Туркестан в древности и раннем средневековье. Архитектура. Искусство. Костюм / Под ред. Б.А. Литвинского. М.: Восточная литература, 2000. С.296−384.

Яценко С.А. Костюм древней Евразии: ираноязычные народы. М.: Восточная литература, 2006. 664 с.

Bayet Ch. 2009. Byzantine Art. N-Y.: Parkstone Press International.

Dekan J. 1976. Veĺká Morava. Doba a umenie. Bratislava: Tatran.

Chalikowa E. A., Chalikow A. H. 1981. Altungarn an der Kama und im Ural (Das Gräberfeld von Bolschie Tigani). Zum ehrenvollen andenken an Elena Alexandrwna Chalikowa. Der unermüdlichen forscherin der urungarn: Régészeti füzetek ser. II. No. 21. Magyar Nemzeti Muzeum.

Iotov V. 2008. A note on the “hungarian sabers” of Medieval Bulgaria. In: Other Europe in the Middle Ages. In Curta F., Kovalev R. (eds.). Avars, Bulgars, Khazars and Cumans. Leiden – Boston: Brill, 327–338.

(East Central and Eastern Europe in the Middle Ages, 450–1450. Vol. 2).

Lászlo. 1988. Gyula Arpad nepe. Budapesten.

The ancient Hungarians. Exhibition Catalogue. 1996. Istvan Fodor еd. Budapest: Hungarian National museum.

The glory of the Silk Road Art from Ancient China. 2003. Li Jian ed.. Dayton: Art institute.

Published

2019-02-25

How to Cite

Rudenko, K. A. (2019). EXPERIENCE OF RECONSTRUCTION OF HUNGARIAN MEN’S CEREMONIAL COSTUME AND HORSE HARNESS OF THE GREAT HUNGARY PERIOD (ON THE BASIS OF FINE ARTS AND ARCHEOLOGICAL SOURCES). Arkheologiia Evraziiskikh Stepei (Archaeology of the Eurasian Steppes), (1), 157–171. Retrieved from https://evrazstep.ru/index.php/aes/article/view/482

Issue

Section

Research and Publication